SSRPM - Identity Management | Tools4ever

SSRPM

Self-Service Reset Password Management

Zelf veilig je wachtwoord resetten

Self-Service Reset Password Management (SSRPM) biedt eindgebruikers de mogelijkheid om hun wachtwoord zelf veilig te resetten aan de hand van een code of beantwoording van persoonlijke beveiligingsvragen.

Reduceren password reset calls?

Met een simpele klik kunnen gebruikers zelf hun wachtwoord resetten, zonder hulp van de helpdesk. De knop wordt naadloos geïntegreerd op het loginscherm. Dit resulteert in een reductie van het aantal calls.

…met weinig inspanning

Dankzij de eenvoudige implementatiemethode is SSRPM in minder dan 2 uur volledig gebruiksklaar. Met SSRPM kunnen eindgebruikers zelf hun Active Directory wachtwoord resetten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, vanaf elk gewenst apparaat.

…en rapportagemogelijkheden

Welke wachtwoord resets zijn er uitgevoerd en waar heeft wachtwoord misbruik plaatsgevonden? De rapportages kunnen automatisch gegenereerd en beschikbaar gesteld worden of gemaild worden naar de security officer.

De module Basic SSRPM voorziet in de basisfunctionaliteit die eindgebruikers nodig hebben om zelfstandig hun wachtwoorden te resetten (password reset) en/of het account te ontgrendelen, zonder de tussenkomst van de helpdesk.

Wachtwoord resetten in drie simpele stappen

Allereerst klikt de gebruiker op de knop ‘Wachtwoord vergeten’. Stap twee is het beantwoorden van een aantal beveiligingsvragen of het invoeren van een pincode die ontvangen wordt op een telefoon of email. En de laatste stap is het resetten van het wachtwoord. Dat is alles!

Minder druk op de helpdesk

Doordat eindgebruikers zelf hun wachtwoord kunnen resetten via een knop die geïntegreerd is in hun loginscherm (Windows 10 of later, Outlook Web Access, Citrix, etc.), vermindert dit de werklast voor de helpdesk enorm.

Veilig en betrouwbaar

Veiligheid is bij veel organisaties de rode draad die door het hele IT-concept loopt.  SSRPM haakt hierop in met een veilige en betrouwbare web-based self-service oplossing voor eindgebruikers, waarbij de verschillende beveiligingsniveaus van zwak tot sterk kunnen worden ingesteld.

Deze module biedt two-factor authenticatie. Als de gebruiker met SSRPM zijn wachtwoord wil resetten, stuurt SSRPM een pincode per SMS-bericht naar de mobiele telefoon van de gebruiker en/of per e-mail naar een alternatief e-mailadres.

Two-factor authenticatie (2FA)

Door gebruik te maken van een telefoon en/of alternatief e-mailadres ontstaat er een tweede factor om toegang tot te krijgen. De medewerker moet iets weten (gebruikersnaam en wachtwoord) en iets hebben (telefoon).

Extra beveiligingslaag

Elke dag liggen er tal van cyberbedreigingen op de loer. Veel bedrijven beginnen zich te beseffen dat two-factor authenticatie (2FA) allang geen optionele techniek voor informatiebeveiliging meer is, maar een must-have.

Een stap richting conformiteit

De AVG verplicht je een systeem op te zetten die de beheersing van bepaalde data optimaliseert. 2FA is een stap die nodig is voor conformiteit wanneer het gaat om het beschermen van gevoelige gegevens zoals persoonlijk identificeerbare informatie.

Deze module is ontwikkeld voor helpdesk medewerkers om de identiteit van een beller te kunnen bepalen. Om de beller te kunnen identificeren wordt er door de helpdesk medewerker een beveiligingsvraag gesteld.

Direct contact met een helpdeskmedewerker

Hoeveel tools je ook gebruikt om het aantal telefoontjes naar de helpdesk terug te dringen, er zijn altijd situaties waarin eindgebruikers toch met de helpdesk bellen. Bijvoorbeeld wanneer de gebruiker een laag ICT-niveau heeft en niet gewend is self-service te gebruiken.

Wie heb je aan de lijn?

Door een intelligent mechanisme in combinatie met reversible encryption kan de helpdeskmedewerker slechts delen van het antwoord zien. Hierdoor ziet de helpdeskmedewerker niet de privacygevoelige antwoorden, maar kan wel verifiëren of het de gebruiker is die hij/zij claimt te zijn.

Veilig wachtwoord resetten

De helpdeskmedewerker kan er zeker van zijn dat de beller daadwerkelijk is wie deze zegt te zijn nadat de antwoorden zijn gevalideerd. Zo kan de beller veilig en snel verder worden geholpen.

Met Active Directory Self-Service kunnen eindgebruikers zelf bepaalde attributen in de Active Directory aanpassen. De attributen die de eindgebruiker mag aanpassen of kan inzien worden bepaald door de beheerder.

Gegevens altijd up-to-date

Doordat eindgebruikers meer zelf kunnen doen zorgt dit ervoor dat gegevens in de Active Directory altijd up-to-date zijn. De eindgebruiker logt in op het SSRPM-portaal en ziet daarna welke velden gewijzigd mogen worden, inclusief het uploaden van een foto.

Maatregel tegen social engineering

Met Self-Service worden social engineering aanvallen bij de helpdesk weggenomen. Denk hierbij aan telefoontjes waarbij de indringer doet alsof hij het beoogde slachtoffer is en beweert dat hij het wachtwoord van het account is vergeten en vraagt om een nieuw wachtwoord.

Grotere medewerkerstevredenheid

Door een medewerker zelf bepaalde attributen te laten invoeren, voorkom je fouten. Bovendien worden deze administratieve taken weggehaald bij de helpdesk. Dit betekent:  Géén lange wachttijden meer bij de helpdesk, lagere servicedesk kosten en tevreden eindgebruikers.

Leer meer over SSRPM

Zijn er veel wachtwoord irritaties binnen jouw organisatie? Lees meer over hoe SSRPM de oplossing kan zijn.

Meer weten?

Past SSRPM bij jouw organisatie?

Laat ons contact met je opnemen voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Afspraak maken

Afspraak maken