Single-factor authenticatie (SFA)
Authenticatie binnen IAM kun je op verschillende manieren regelen en inrichten. Je kunt kiezen voor single-factor authenticatie (SFA), tweefactorauthenticatie (2FA) of multifactorauthenticatie (MFA). Het idee achter de drie varianten is hetzelfde: het is het aantal stappen en gebruikte credentials dat verschilt.
In dit artikel
Wat is single-factor authenticatie?
Single-factor authenticatie is de eenvoudigste en meest basale vorm van authenticatie. Je gebruikt namelijk slechts één credential om de digitale identiteit te verifiëren als je toegang wilt krijgen tot een apparaat, applicatie, digitale omgeving of online-dienst. Meestal is dit een zelfgekozen of aan jou verleend wachtwoord dat je invoert na het opgeven van je gebruikersnaam. Zeker in een b2c-setting (webshop, digitale dienstverlening) is het de verificatiemethode die nog steeds het vaakst wordt gebruikt.
Inloggen bij je favoriete webshop? Je smartphone ontgrendelen nadat hij een tijd inactief is geweest? Je geboekte vakantie bekijken of updaten in het boekingsportaal van de reisorganisatie? Het zijn allemaal voorbeelden van single-factor authenticatie waar we in de dagelijkse praktijk veelvuldig mee te maken hebben.
Wat is het voordeel van single-factor authenticatie?
Het grootste voordeel van single-factor authenticatie laat zich raden: het is een snelle en gemakkelijke verificatiemethode. Je hoeft slechts weinig stappen te doorlopen (na het invoeren van je wachtwoord krijg je met één muisklik toegang tot het gewenste apparaat, bestand of systeem) en alleen je gebruikersnaam en wachtwoord te onthouden en bij de hand te hebben.
Is single-factor authenticatie onveilig?
Als je een sterk, lastig te kraken wachtwoord hebt, is single-factor authenticatie niet per se onveilig. Maar het is natuurlijk wel zo dat je met deze methode kwetsbaarder bent dan wanneer je twee- of multifactorauthenticatie zou gebruiken. Toegang tot je wachtwoord is namelijk voldoende voor hackers of cybercriminelen om onder de dekmantel van jouw identiteit toegang te krijgen tot jouw applicaties, bestanden, systemen of diensten.
Er zijn verschillende manieren waarop hackers jouw paswoord kunnen achterhalen. Misschien kennen ze je persoonlijk of beschikken ze over persoonlijke informatie die vaak verwerkt wordt in wachtwoorden. Bekende voorbeelden zijn geboortedatums, je woonplaats, de naam van je huisdier of de namen van je favoriete acteurs en artiesten. Soms gebruiken cybercriminelen ook bots die in staat zijn om via ‘bruteforce’ de juiste combinatie van letters, cijfers en speciale symbolen te kraken.
Over het algemeen geldt de volgende regel: als een wachtwoord makkelijk te onthouden is, is het voor hackers en cybercriminelen ook eenvoudig te raden en kraken. Single-factor authenticatie is daarom ook alleen effectief als je het koppelt aan goed wachtwoordbeheer.
Breekt een hacker door de betrekkelijk dunne veiligheidsbarrière die de combinatie van single-factor authenticatie en een zwak wachtwoord opwerpt? Dan kost het herstellen van je accounts vaak veel tijd en moeite. Als je bovendien voor verschillende toepassingen hetzelfde wachtwoord gebruikt, kan de aanvaller op meerdere plekken misbruik maken van jouw digitale identiteit.
Een simpele maar verouderde methode
Al met al is single-factor authenticatie een eenvoudige en handige methode om de identiteit van een gebruiker te verifiëren. Echter is de consensus wel steeds meer dat single-factor authenticatie inmiddels een verouderd concept is. Het werkte ooit goed, maar is niet meer opgewassen tegen de cyberdreigingen van deze tijd. We zien dan ook dat tweefactorauthenticatie en multifactorauthenticatie zeker in zakelijke omgevingen de norm worden. Een logische ontwikkeling, aangezien deze methoden een beduidend hoger veiligheidsniveau bieden. Maar het gebruik ervan kan wel complexer en tijdrovender zijn. Daarom is het belangrijk dat organisaties de afwegingen tussen deze verschillende benaderingen zorgvuldig overwegen en de benadering kiezen die het best aan hun beveiligingsbehoeften voldoet.